Ashtanga Yoga

(Please scroll down for English.)

Ashtanga Yoga is een dynamische opeenvolging van houdingen, die beoefend worden met gelijktijdige ademhaling. De houdingen zijn allemaal verbonden door de beweging die ‘vinyasa’ genoemd wordt. Door de concentratie op de ademhaling en de aaneenschakeling van bewegingen te houden, heeft dit als gevolg dat er een ontbroken stroom van bewegingen ontstaat. Dankzij deze flow van bewegingen ontstaat er een soort van innerlijke sensatie van het lichaam, waardoor de geest stil wordt en zich geleidelijk in een bewegende meditatie gaat bevinden.

Waar bestaat Ashtanga Yoga uit?
De Ashtanga houdingen bestaan uit een aantal setjes van zonne- groeten, staande houdingen, zittende houdingen en sluitende houdingen. Herhaling van de oefeningen zorgt ervoor dat de lichaamscellen het in hun interne geheugen opslaan. Op deze manier leren we ons lichaam goed kennen en wat voor effect het beoefenen van Ashtanga Yoga precies op ons heeft. Gelukkig bied deze yoga- vorm ook ruimte voor individuele variatie, gebaseerd op elke wens en behoefte van elke student.

Ashtanga Yoga ontwikkeld kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en zorgt tegelijkertijd voor zuivering van het lichaam dankzij het transpireren. De sleutel is het vinden van balans tussen rust en inspanning tijdens het beoefenen van een bepaalde houding, alsmede het praktiseren van Ashtanga Yoga als een geheel.
Wanneer je je concentreert op het natuurlijke geluid en ritme van de ademhaling in combinatie met het kijken naar één punt in je blikveld (ook wel dristhi genoemd), leer je op den duur te mediteren in beweging. Ondanks bovenstaande beschrijvingen, is Ashtanga Yoga niet zozeer een fysieke beoefening te noemen, maar het kan je wel helpen om de connectie tussen lichaam en geest beter te begrijpen.

Ashtanga Yoga lessen
Tenzij anders gespecificeerd, zijn al onze klassen geschikt voor alle niveaus. Ashtanga Yoga is geschikt voor iedereen die op zoek is naar een inspirerende yoga klas.

Intensiteit niveau:

*****

Bekijk ons rooster voor de Ashtanga Yoga lessen!


 English

Ashtanga Yoga is a dynamic sequence of postures which are practised in synchronisation with the breath. The postures are connected by a movement phrase, vinyasa. The focus on the breath and the sequencing of the postures create a continuous stream of movement. This movement flow facilitates becoming more aware of the inner sensations of the body and stilling the mind into a kind of moving meditation.
The Ashtanga postures follow a set sequence comprising sun salutations, standing postures, seated postures and closing sequence. Repetition allows for the practice to become internalised into body memory. Thus we really learn to know our bodies and how the effects the practice has on us. Within the set sequence, there is also scope for individual variety based on every student’s needs in each moment in time.
Purpose of Ashtanga Yoga
Ashtanga develops strength, stamina and flexibility and encourages cleansing through sweating. The key is a balance between rest and tension both within a posture as well as the practice as a whole. Focus on the sound and sensation of the breath and fixing the gaze into a single point (called drishti) are tools for meditation in movement. Thus, Ashtanga is not just a physical practice but it can help us experientially understand the connection of the body and the mind.

Intensity level:

*****

Check out our Ashtanga Yoga lessons!